Rocksoft

Zdalna czy hybrydowa? Kto jest zwycięzcą?

Zdalna czy hybrydowa? Kto jest zwycięzcą?

„Praca zdalna do 30.05.2021”, „Zapisy na hot deski 25.01-29.01”. To jedne z popularniejszych komunikatów do pracowników. Czy wrócimy do biura, czy praca zdalna zostanie z nami jednak na dłużej i powinniśmy wyposażyć nasze mieszkania w wygodny fotel i wydajny Internet?

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest popularny w ostatnich miesiącach termin pracy hybrydowej. Może być ona indywidualnym wyborem dla pracowników – sami wybierają kiedy pracują w domu, a kiedy w biurze. Rotacyjna – podział na podzespoły zmieniające się po określonym czasie i na sam koniec stałe zespoły – pracujące tylko zdalnie lub tylko w biurze.

Pandemia zmusiła do przejścia na home office nawet tych najbardziej opornych. W Rocksofcie przejście na tryb zdalny nie był aż tak problematyczny jak w przypadku np.: mniejszych firm niedziałających na narzędziach do współpracy online. Jesteśmy przyzwyczajeni do wideo rozmów z pracownikami lub klientami, działamy na Teamsach, Slacku, zapisujemy wszystko w chmurach. Wspólne przerwy przenieśliśmy online, ostatnio nawet tak świętowaliśmy urodziny.

Przed napisaniem tego artykułu zrobiliśmy ankietę wśród naszych pracowników. Oto wyniki:

  • 58% jest zadowolonych z pracy zdalnej
  • 23% woli pracę typu home office
  • 19% na stałe chciałaby pracować w biurze 

Na LinkedIn, branżowych grupach dyskusyjnych często można spotkać się ze stwierdzeniami, że pracodawcy nie ufają pracownikom – stosują dużo kontroli, nie zostali przygotowani na przeniesienie się na pracę w domu, nie mają dobrze wyposażonego miejsca pracy. 

Z pracy w biurze w 100%  powoli rezygnują firmy IT, korporacje zajmujące się w dużej mierze konsultingiem jak i rekrutacją, które praktycznie są tylko zdalne.

Dlaczego? 

  • Obniżenie kosztów – utrzymanie biura, wynajem powierzchni, pracownicy oszczędzają na dojazdach, firmy na początku pandemii zrezygnowały z benefitów
  • Pracownicy z internetu – praca zdalna pozwala na zatrudnienie osób z całego kraju jak i świata.
  • Większa wydajność – pracownicy mają większą swobodę wykonywania pracy.

Ostatni powód brzmi to obiecująco, czy jednak nie lepiej samemu decydować patrząc na swoje predyspozycje jak i możliwości? Oczywiście praca z domu może być efektywna, ale tylko jeśli jest dobrze zaprogramowana.

Warto sobie zadać pytanie na sam koniec: Jak przygotowaliśmy pracowników na pracę zdalną i jak ich wspieramy w tych niecodziennych okolicznościach?