Rocksoft

OKRs w jednym z projektów klienta Rocksoftu

OKRs w jednym z projektów klienta Rocksoftu

W tym tygodniu mamy tradycyjną cokwartalną sesję „Get together” w jednym z naszych projektów, podczas której skupiamy się na najważniejszych celach w projekcie klienta. Metodyka, z której korzystamy to „Objectives and Key results” (OKRs), czyli „Cele i kluczowe rezultaty”. Inspiracją do wprowadzenia tego podejścia był dla nas oczywiście John Doerr – inżynier, inwestor (m.in. Google, Amazon), ale też autor światowego bestsellera pt.: „Measure What Matters”. Książka na licznych przykładach, przede wszystkim ze świata IT, opisuje agresywne i świadome podejście do wyznaczania celów oraz ich realizacji. Więcej informacji najlepiej zaczerpnąć u źródła, czyli na przykład tutaj.

Tym razem wyzwanie jest wyjątkowo trudne, gdyż do tej pory zawsze udawało nam się spotykać na żywo – czy to u nas w Ustroniu, czy też w siedzibie klienta w Oslo. Co za tym idzie, intensywne dni w pracy mogliśmy uwieńczać wspólnymi wypadami na miasto wieczorami lub po prostu spędzając czas razem, niekoniecznie w biurze i przy tematach związanych z pracą. Koronawirus jednak jest dla nas wszystkich okrutny, toteż musieliśmy włożyć wiele energii w przygotowanie sesji online. Tutaj kluczową rolę odegrały dwa narzędzia – Zoom oraz Miro. Pierwsze pewnie większości znane, drugie może nie, ale polecamy oba! Przejdźmy jednak do meritum.

Przygotowując się do efektywnego przeprowadzenia burzy mózgów oraz odświeżając sobie zasady tworzenia takich celów i kluczowych rezultatów, by jak najbardziej zwiększały one prawdopodobieństwo ich osiągnięcia, odniosłem wrażenie, że wszystkie te przykładowe OKRs są bardzo „cukierkowate”. Cukierkowate to chyba złe określenie… chodzi mi o to, że są jakby zaczerpnięte z wyidealizowanych sytuacji lub są tak doskonale zależne od wszystkich poziomów w organizacji, że faktycznie pasują jak ulał. Tymczasem nam w naszych projektach u tego klienta nie idzie wcale tak łatwo. Jest to już nasz bodaj 4 podejście i zawsze coś szło nie tak, przez co też zawsze pozostawał pewien niesmak lub po prostu zawód, że jeszcze nie potrafimy wykorzystać tego systemu tak, jak byśmy chcieli.

OKRs z założenia są świetne i działają fantastycznie, jeśli tylko naprawdę odzwierciedlają nasze priorytety. Nie takie priorytety, które teoretycznie chcielibyśmy mieć (ale zawsze coś nam przeszkodzi w ich realizacji), lecz po prostu te prawdziwe. Głównymi zarzutami, które sobie do tej pory stawialiśmy na sesjach retrospektyw, było na przykład to, że podchodziliśmy do danego celu zbyt ambitnie, przez co prędko okazał się on poza naszym zasięgiem. Oprócz tego naszą bolączką jest to, iż nie potrafimy jeszcze odpowiednio reagować na nagłe zmiany idące „z góry”. One mają miejsce wszędzie, ale tylko ci, którzy zaimplementowali metodykę OKRs w najlepszy sposób, są w stanie w sytuacjach podbramkowych nadal z niej korzystać. Widzimy teraz bardzo wyraźnie, że teoretyczna wiedza w tego typu sprawach może i jest ważna, jednak doświadczenie pewnych sytuacji na własnej skórze może dać nieporównywalnie większe efekty, jeśli potrafi się wyciągać wnioski i uczyć się na błędach. To właśnie usiłujemy zrobić Trzymajcie kciuki!

Czymś, co nas motywuje do dalszego odkrywania tej metodyki, jest fakt, że z każdym kolejnym kwartałem idzie nam coraz lepiej. Gołym okiem (ale też na bazie mierzalnych kluczowych rezultatów) widzimy, że bagaż doświadczeń w kombinacji ze świeżą dozą inspiracji, sprawia, iż tworzymy coraz to lepsze jakościowo cele. Cele ambitne, ale i osiągalne, gdy tylko angażujemy swoją energię i wykorzystujemy swoje umiejętności, skupiając się na ich realizacji.

Poniżej zamieszczam kilka przykładów naszych OKRs (zostanę w ich przypadku przy języku angielskim) – jeszcze nie finalnych, ale wyznaczających kierunek, w jakim chcemy iść w naszych projektach. 

Objective: React on failures before users notice by
KR: Improving MTTR (Mean Time To Restore) to 1h
– KR: Getting SLA to 99.95%
– KR: Fixing 5 most common failures based on App Insights

Objective: Build a reliable engineering team by
– KR: Decreasing failure rate by 80%
KR: Improving Lead Time by 50%
KR: Delivering 5 PoCs of inspiring solutions to the stakeholders

Bardzo dziękuję za przeczytanie! Jeżeli masz jakieś sugestie lub chciałbyś porozmawiać na temat poruszony przeze mnie w tym wpisie, skomentuj post na mediach społecznościowych, a ja na pewno odpowiem.

Oskar Pilch
@osk_are